Dependenta de mobilitate


Telefonul mobil a evoluat de la un simplu obiect utilitar la un aparat multimedia care ne controleaza viata. Vanzarile de smartphone-uri au atins cote ridicate si sunt in continua crestere. In Romania, vanzarile de smartphone au crescut, urmand tendinta internationala, in ciuda crizei pe care o traverseaza tara, numarul de “telefoane inteligente” din tara ajungand la 2.5 milioane de unitati. Mai mult, se estimeaza comercializarea a inca unui milion de smarturi in acest an.

In privinta aplicatiilor destinate smartphone-urilor, gradul de descarcare si folosire a acestora este relativ redus, iar in topul preferintelor romanilor in materie de aplicatii sunt jocurile, aplicatiile de navigatie si utilitarele.

Dezvoltarea mobilului ca un mini-calculator, a facut ca smartphone-urile si tabletele sa castige teren in fata PC-ului, tot mai multi utilizatori de internet accesand paginile de pe telefonul mobil, aceasta fiind o tendinta internationala. In Italia 45.8 % dintre accesarile internetului sunt de pe Broadband fix, iar 42.4% de pe mobile. Acelasi studiu ne arata ca timpul petrecut zilnic in www este de 1.21h de pe PC si 45′ de pe mobil.

Rata de inlocuire foarte rapida a telefoanelor, mai ales a celor “inteligente”, care sunt depasite repede de noile tehnologii, aduce profit dezvoltatorilor si creeaza oprtunitati noi de afirmare in domeniu.

Telefoanele mobile destepte au cucerit atat de repede publicul larg datorita componentei lor sociale foarte dezvoltate. Accesarea internetului de pe telefonul mobil si aparitia aplicatiilor de tip chat, au transformat smartphone-ul intr-un accesoriu indispensabil, prin care putem tine legatura cu prietenii si rudele, oriunde ne aflam. Astfel, oamenii fac exchange de sentimente si trairi, pot imparti cu reteaua de prieteni gandurile si experientele prin care trec, in timp real, prin text, imagini si videoclipuri. Acest tip de comunicare are insa doua “fete”: poate imbogati experienta comunicarii dar ii si poate face pe utilizatori sa uite cum sa comunice in lumea reala. Crearea unei imagini virtuale care nu este fidela persoanei reale duce la o ruptura intre perfectiunea virtuala si imperfectiunea reala. Cu ajutorul mobilelor putem cunoaste o persoana inainte de a o intalni, fapt ce poate fi benefic afacerilor si relatiilor, dar poate duce si la asteptari si impresii gresite despre celalalt.

De exemplu, inainte de un interviu de angajare, angajatorul si potentialul angajat se pot cunoaste prin amprenta online lasata de catre ei in mediul virtual, sau un sef aflat intr-o delegatie poate fi in contact permanent cu echipa sa ramasa la sediul si poate cere situatii in timp real cu ajutorul telefonului mobil si al aplicatiilor.

Cu un singur click, corpul devine conectat la aparat.

Dependenta omului de mobilul inteligent pentru a interactiona cu alte persoane, il face pe om sa se ataseze de mobil, iar aparatul impumuta din “personalitatea” posesorului.

Studii recente au elaborat portretul robot al utilizatorului de smartphone. Acesta este barbatul de 34-35 de ani, cu un statut social ridicat, studii superioare, un job stabil in care ocupa functia de manager si isi organizeaza viata cu ajutorul mobilului, pe care il cumpara la nevoie, dar tine cont de design si este mereu interesat de upgrade-uri.

Aplicatiile cele mai descarcate si folosite cel putin zilnic sunt aplicatiile de tip messenger (76%), radio (60%), retele sociale (57%), jocuri (54%) si stiri&meteo (49%).

Aceleasi studii au identificat patru tipuri de utilizatori de smartphone:

–          pasionatul, mereu interesat de ultimele noutati si cel care este dispus sa plateasca pentru aplicatiile descarcate;

–          tanarul selectiv, care foloseste mobilul pentru socializare;

–          pragmaticul sau utilitarul, care este interesat doar de functiile aparatului, nu si de design;

–          utilizatorul ocazional, care foloseste telefonul doar pentru functia sa de baza.

Acelasi studiu arata ca 17% dintre respondenti nu ar plati pentru o aplicatie, in timp ce 58% dintre ei au platit deja macar pentru o aplicatie.

Prietenii si familia ii influenteaza pe cumparatorii de smartphone, iar femeile isi pierd repede interesul pentru mobilele inteligente si aplicatiile acestora, daca acestea nu sunt usor de folosit.

Din punct de vedere al marketingului, dependenta omului de aparate duce la cunoasterea mai buna a clientilor. Sondajele si feedback-ul s-au mutat in lumea telefonului mobil, iar producatorii pot obtine de la clientii lor prima impresie asupra produsului imediat dupa momentul aparitiei pe piata.

Costurile realizarii de sondaje s-au diminuat prin eliminarea persoanelor din call-center sau a angajatilor door-to-door care se deplasau la client pentru a obtine informatiile necesare. La aparitia device-urilor inteligente, intermediarii dispar, iar clientul este cel care vine la producator cu feedback asupra produsului pe care il foloseste. Numarul intrebarilor din sondaje a scazut la 1-2 intrebari, clare si scurte, iar raspunsul este instantaneu, via sms (text), imagini sau video.  Acest tip de marketing are o reactie buna si foarte rapida, cu capacitate mare de specializare. Clientul devine astfel mai important in dezvoltarea aplicatiilor, de exemplu, companiile pot alege caracterul de usability crescut fata de o complexitate ridicata care ar aduce prestigiu firmei, dar nu ar face jocul popular.

Un alt aspect important este politica privitoare la confidentialitate; in momentul in care clientul raspunde intrebarilor producatorului sau vanzatorului, de buna voie, isi da acceptul ca informatiile pe care le furnizeaza sa fie folosite, renuntand, practic, la intimitate, fara a citi si semna in prealabil un act special.

Pe de alta parte, fiindca mobilul este foarte personal si privat, utilizatorii pot alege sa renunte la reclame si sondaje, linia de demarcatie intre spam si reclama fiind una foarte subtire, fapt ce aduce o provocare creatorilor de content: cum sa facem mobile advertising intr-un mod atragator pentru client?

Mobile marketingul a adus cu sine modificarea continutului, pentru ca acesta sa fie usor de citit si accesat de pe telefonul mobil, fara scroll tanga-dreapta, rapid, clar si concis, astfel incat informatia sa poata fi parcursa complet in maxim 10-15 minute, pe drumul spre serviciu, la semafor, etc.

Cunoasterea amanuntita a profilului clientului combinata cu trimiterea si primirea rapida a informatiilor poate face din mobil un instrument indispensabil pentru utilizatorii care sunt dispusi sa plateasca pentru a primi informatii dintr-un anumit domeniu, in cel mai scurt timp.

Aplicatiile pentru divertisment ocupa un loc fruntas in preferintele romanilor, avand cele mai multe descarcari. Aceste jocuri sunt importante pentru cercetarea preferintelor publicului, existand producatori de masini care studiaza preferintele utilizatorilor aplicatiilor pentru anumite modele de masini existente in joc, pe baza carora creeaza modelele reale de masini.

Popularitatea mare a smarturilor a facut ca bannerele si alte modalitati de advertising sa capete contur si sa invadeze si telefoanele mobile. Desi in crestere, procentul de mobile advertising este totusi redus, comparativ cu totalitatea advertisingului digital. Motivele pentru care publicitatea acapareaza si mobilul sunt promovarea aplicatiilor, reducerea costurilor si masurarea rezultatelor.

Fiindca majoritatea aplicatiilor se promoveaza singure, marile companii au fost pioniere in crearea aplicatiilor doar in scopul de a fi promovata firma, iar la ora actuala majoritatea companiilor mari au cel putin o aplicatie care le poarta numele si sigla.

Creatorii reclamelor vor trebui sa evolueze spre continut mai bun, deoarece se adreseaza, de aceasta data, unui segment specializat de utilizatori, cu studii superioare si venituri mari, care se asteapta sa primeasca continut calitativ pe device-ul scump pe care l-au achizitionat, diferit de traditionalele pop-up.

Add-urile se dezvolta spre rich-media, pentru a oferi utilizatorilor o experienta interactiva, cu riscul de a deveni prea complexe. Astfel, se incearca combinarea continutului vizual si auditiv specific televizorului, cu functia touchscreen a mobilelor.

Utilizatorul foloseste in acelasi timp mai multe aparate: se uita la televizor cu laptopul pe genunchi si smartphone-ul in mana.

Intervalele la care este accesat internetul sunt dimineata si seara (38%) si dupa-amiaza (33%). Daca dimineata cele mai accesate siteuri si aplicatii sunt retelele de socializare si portalurile de stiri, seara oamenii comenteaza emisiunile televizate cu prietenii, prin intermediul telefonului mobil.

Intervalul de aglomerare de la mijlocul zilei, coincide cu orele de varf din trafic, cand plictisul asteptarii in traficul aglomerat este inlocuit cu o sesiune de Angry Birds sau vizionarea unui episod din serialul preferat.

Apetitul utilizatorilor pentru folosirea mai multor aparate in acelasi timp, a dus la o noua idee de fidelizare a spectatorilor televiziunilor, care pot sta aproape de programele preferate prin toate aparatele moderne care ii inconjoara: tablete, smartphone, etc.

Aceasta a fost dezvoltata si implementata de catre CME. Utilizatorul vede aceleasi materiale promotionale pe TV, PC, mobil, avand posibilitatea de a urmari emisiunile si filmele pe oricare dintre dispozitivele mentionate, sau, pe dispozitivul pe care il au la dispozitie in acel moment.

Trustul MediaPro a implementat cu succes un astfel de program, prin care emisiunile si filmele sale pot fi vizionate pe PC sau smartphone, contra-cost.

Studiu de caz – Stirile PROTV

CME (Central European Media Services) este o companie de media si entertainment din Europa Centrala si de Est, care opereaza in sase tari, acoperind un total de 50 milioane de utilizatori. In Romania, CME detine ProTV.

ProTV a revolutionat televiziunea privata din Romania in momentul in care a inceput sa emita, pe 1 decembrie 1995, venind cu noi trenduri in ceea ce inseamna profesionalism in divertismentul televizat. Postul de televiziune s-a mentinut in topul preferintelor publicului si a crescut datorita atentiei si dorintei de a oferi mereu publicului continut adaptat cerintelor.

Stategia companiei este “Un continut, distributie multipla”.

Conform acestei strategii, CME a dezvoltat pentru MediaPro Entertainment un program complex care faciliteaza accesul utilizatorilor PC si smartphone la continut original si exclusiv prin Voyo. Voyo este o solutie moderna de televiziune via Internet,  care permite vizionarea in premiera a emisiunilor si filmelor postului de televiziune, contra-cost.

Utilizatorul se aboneaza la canalul Voyo si are acces la productiile ProTv in exclusivitate, cu avantajul de a privi in premiera serialele si emisiunile, dar si stirile.

Toate noutatile, sunt disponibile intai pe platforma destinata telefoanelor mobile, apoi pe PC, iar, in final pe ecranul televizorului. Prin aceasta metoda, continutul promovat de CME ajunge la peste 12 milioane de vizitatori/luna, sunt realizate peste 400.000 de descarcari ale aplicatiilor, iar pagina de Facebook a ajuns la peste 6 milioane de fani.

Stirile Protv, cel mai urmarit program de stiri din Romania, inca de la lansarea din anul 1995, s-au impus pe piata aplicatiilor pentru telefoanele inteligente, distribuind continut axat pe material video.

La aproape 2 luni de la lansare, aplicatia Stirile ProTV pentru terminalele cu Android a depasit 50.000 de descarcari, devenind lider pe piata.

Advertisements
Categories: (S)TeleVizate, Life.Dot. | Tags: , , , , , , , | Leave a comment

Post navigation

Da-i cu parerea

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

ultimatemindsettoday

A great WordPress.com site

Psychoz

Home To The Slightly Derailed

Out of Routine

TiNeReTe, RiTm, PaSiUnE, MuZiCa, CuLoArE

The Wrapunzel Blog

Inspire Happiness With the Art of Hair Wrapping

Bridechilla Blog

Be the Chill I

Blue Line

Travel to Link the World

MuseBoxx

Space to Create

Grady P Brown - Author

Superheroes - Autism - Fantasy - Science Fiction

StyleCaster

Style News and Trends

%d bloggers like this: